Home > Berita > Anak Lebih Rapat Dengan Kawan Dari Ibu Bapa, Ini Jawapannya

Anak Lebih Rapat Dengan Kawan Dari Ibu Bapa, Ini Jawapannya

facebook LIKE UTK TERIMA UPDATE TERKINI & KLIK [X] UTK TUTUP --> Button Close

Like kami di facebook untuk menerima update terkini terus ke wall facebook anda.

Anak Lebih Rapat Dengan Kawan Dari Ibu Bapa, Ini Jawapannya

rakan

Zaman serba moden ini, kadangkala kita dapati anak lebih rapat dari kawan berbanding ibu bapa atau keluarga mereka.

Apabila mencecah usia remaja, anak-anak terus memilih untuk bersama rakan-rakannya sehingga ada yang sanggup lari dari rumah.

Ada ibu bapa yang tertanya-tanya kenapa ini berlaku.

Sebenarnya perkara ini berlaku tanpa disedari oleh ibu bapa berkenaan. Dulu Ustaz Don juga ada berkongsi hal ini kini seorang lagi motivator berkongsi hal yang sama.

Ini perkongsian dari Khalil Razak

Jom baca:

Pernah sekali on the way nak ke program johor bharu.. Berenti basuh muka ngantuk di rnr.. Terserempak dengan satu keluarga suami isteri dengan anak umur dalam baya anak saya 2 tahun..

Sy tengok mak sibuk ngan hp.. Tekun tengok hp.. Ayah pulak sibuk call.. Anak dia dtg kat mak.. Pegang peha.. Mak tadi tolak tangan anak ke arah ayah.. Anak ke ayah.. Ayah pulak buat isyarat diam kat anak.. Anak tadi pergi kat mak.. Mak pulak marah anak suruh duduk diam2 marah anak.. Mak teruskan senyum di hp..

Dalam hati saya kata.. YaAllah.. Apa yg kau nak ajar saya sebagai seorang ayah.. Sedihnya lihat anak tadi.. Langsung tak dihiraukan..

Saya fikir depan orang ramai pun mereka buat begitu macamana lah kat rumah mereka.. Kesian kdang2 tengok anak2 rasa diri terbiar dari kecik lagi.. Sedar x sedar ank dah besar nanti..

Kadang2 saya menangis masa ceramah depan anak yatim.. Sebab sebak mereka tak diminta utk xde mak ayah.. Tapi Allah buat begitu utk uji mereka..

Mereka kesian x dpt kasih syg ayah mak mereka.. Ada yg kehilangan mak ayah dri kecik lagi.. Tapi ada juga anak2 yg ada mak ayah di sisi tapi seperti tak ada mak ayah di sisi mereka… Mak ayah sibuk dengan hp.. Sibuk dengan whatsapp facebook.. YaAllah ampuni kami..

Kadang2 saya fikir.. Ini ke punca anak2 hari ni lari dari rumah.. X suka duduk rumah.. Mak ayah ngadu ngan saya anak saya 16 tahun tapi dah x nak bercakap ngan saya.. Sibuk ngan kawan.. Saya pergi mana2 pun anak sy dah xnak ikut.. Saya x faham kenapa mak ayah ngadu ngan saya.. Bukan sorang.. Semua mak ayah ada masalah yg sama hari ni.. Saya rasa kalau lah dari anak kita kecik kita bagi kasih syg sempurna.. Setiap kali anak kita tanya.. Kita jawab dan pandang wajah mereka.. Setiap kali dia panggil.. Ayah…. Ayah.. Kita jawb dengan penuh kasih syg.. Ya anak ayahh… Yaaa sygg.. Anak ayah… Bercerita dengan mereka.. Saya rasa x akan berlaku masalah seperti di atas hari ni.. Hari ni mak ayah sanggup bagi anak ipad.. Hp supaya kita xnak diganggu.. YaAllah ampuni kami..

Ingat saya masa kecik2 dulu.. Tiap malam saya akan dudk dekat ngan ayah.. Ayah akan cerita begitu susah nya atok nenek dulu.. Sebab atok nenek x belajar betul2.. Ayah cerita ayah x belajar tinggi sebab tu ayah kerja nelayan.. Adik jngan jadi macam ayah.. Belajar betul2.. Ayah suka bercerita ngan saya dulu masa kecik2.. Sampai sekarnag saya ingat.. Banyak sy dapat belajar cara ayah didik saya..Malang hari ni kita x suka bercerita ngan anak2 tapi kita lebih suka bercerita dengan hp.. Senyum kat hp.. YaAllah.. Banyak saya belajar dengan orang keliling sy supaya saya c buat dengan anak dan isteri saya.. Kalau sy pergi ceramah mana2 saya rasa cepat2 nak balik rumah sebab nak cerita apa yg berlaku dengan isteri saya.. Isteri sy suka dengar cerita sy.. Sebab sy bercerita jenis beriya.. Haha..

YaAllah jadikanlah kami ibu ayah terbaik., ibu ayah yg dapat bagi masa berbual dan didik anak kami.. YaAllah ampuni kesilapan kami selama ini.. Amiiin

Share dan tag suami isteri kitauntuk manfaat bersama.. Kita kena mengaku kesalahan kita dan rendah kan ego kita untuk jadi mak ayah terbaik..

Motivator Remaja,
Ustaz Khailil Razak

Sebenarnya kita secara tak sedar sering abaikan anak kita. Terlalu sibuk dengan hal-hal lain. Anak ajak main pun tak layan. Selalu biarkan anak bermain sendiri. Apabila sudah dewasa, mereka pula mengabaikan kita. -PENEMRAHDOTCOM

Sumber

Artikel Yang Mungkin Anda Minati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *