Home > Berita > Festival “Menyentuh Payudara” Mulai Berlangsung Di China

Festival “Menyentuh Payudara” Mulai Berlangsung Di China

facebook LIKE UTK TERIMA UPDATE TERKINI & KLIK [X] UTK TUTUP --> Button Close

Like kami di facebook untuk menerima update terkini terus ke wall facebook anda.

Sebagian masyarakat China percaya bahawa ketika seorang wanita single ingin bebas dari gangguan hantu pada bulan ini, mereka harus meminta bantuan lelaki single lainnya untuk menyentuh payudara mereka.

Menurut kalender Bulan Cina, mulai dari 31 Julai kelmarin kita telah memasuki bulan Hantu, atau disebut juga Bulan Hantu Lapar, bulan ini bukanlah sebuah bulan yang baik menurut mereka, kerana pada bulan ini mereka meyakini arwah-arwah orang yang sudah mati akan bebas bergentayangan di Bumi. Namun mereka meyakini ada satu cara agar para wanita tidak diganggu oleh arwah-arwah ini, iaitu meminta para lelaki menyentuh payudara mereka.

Para warga di kota Ejia, Yunnan yang masih single akan mengikuti Festival Menyentuh Payudara pada hari ke 14, 15 dan 16 pada bulan Hantu ini. Selama tiga hari tersebut, para lelakinya diperbolehkan menyentuh payudara wanita.

Menurut para ahli spiritual setempat, pada bulan ini para arwah orang mati tidak boleh beristirahat dengan tenang kerana mereka belum pernah menyentuh seorang wanita sebelumnya. Mereka menginginkan 10 gadis ‘suci dan belum tersentuh’ untuk menemanimereka ke dunia kematian. Nah agar para wanita itu tidak menjadi sasaran target, mereka yang berusia 15 tahun keatas akan meminta para lelaki untuk menyentuh payudara mereka.

Kebudayaan ini konon sudah berjalan semenjak Dinasti Sui (Tahun 581 – 619 Masehi), dimana ketika itu banyak pemuda dari suku Yi tewas dalam peperangan. Dari masa itulah, untuk menyenangkan para arwah yang sudah mati namun masih upacara ini mulai secara rutin dilakukan dan diteruskan dari generasi ke generasi.

#tapi lain pula kalau di malaysia ni ye,hantu terkurung masa tu..hehe..time tu rasanya kalau nak melancong,pergi ke china aje…. lagi untung..hahaha….

Artikel Yang Mungkin Anda Minati

11 comments

  1. ish2 ada lak festival cam gini…

  2. lalalalalala…kau dah pergi kesana JR..haha

  3. dalam mimpi dah…kiz?…haha..

  4. ehhh.. boleh pulak macam tu kan.. untungla orang laki -___-'

  5. Ya Allah..ada jugak ea..eeeeiiiii..
    mengarut aje la…

  6. wah.. festival ni menarik. teringin nak pegi china. nasib baik bulan pose skrang nih. hahahaha..

    entri menarik : kenapa lelaki kentut kuat..?

  7. suatu tradisi dan kepercayaan suatu tempat merupakan daya tarik bagi kita yang tidak mengetahuinya.
    tapi hal2 seperti ini mengundang kita untuk beranjak lebih jauh..ya bisa dibilang sex bebas akhirnya timbul penyakit-penyakit masyarakat..hancurlah moral mereka.
    Salam PERSAHABATAN dan suksesok

  8. alamak..saya tak rela diperlakukan begitu. haha.. budaya mcm2 erk. gini pun ada..

  9. Itu perempuan.Camna plk ngn si teruna nya..kena ganggu la jwbnye..

  10. gambar payudara xde ke bro kahkahkah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *