Home > Berita > Ibu Baru Bersalin, Jangan Langgar Pantang Tidur Dalam Bilik Aircond, Nasihat Penting Dari Bidan Ini

Ibu Baru Bersalin, Jangan Langgar Pantang Tidur Dalam Bilik Aircond, Nasihat Penting Dari Bidan Ini

facebook LIKE UTK TERIMA UPDATE TERKINI & KLIK [X] UTK TUTUP --> Button Close

Like kami di facebook untuk menerima update terkini terus ke wall facebook anda.

Pasti banyak kita pernha melihat atau melalui, ibu setelah melahirkan akan memakai stoking di kaki mereka untuk menghindari suhu dingin yang bakal mempengaruhi sistem peranakan.

Tapi dilihat zaman semakin maju, perawatan dalam pantang semakin longgar, sebenarnya langgar pantang akan memberikan efek jangka panjang kepada ibu berkenaan, oleh itu Puan Siti Aishah yang merupakan seorang Juru Pijat Bersertifikat dan Praktisi Warisan Kebidanan Melayu Lama telah tampil memberikan nasihat berguna bagi ibu-ibu diluar sana.

Jom kita baca.

Langgar pantang, tidur dalam kamar beraircond, alasan wajib yang selalu saya dengar, anak (bukan newborn ya) tak tahan panas, newborn tak tahan panas, ibu tak tahan panas, atau suami tak tahan panas.


Saran saya, tidur di kamar beraircond biarpun temperature hanya 25 ° c sudah dihitung dingin ya


Ibu-ibu yang tidur dalam kamar beraircond sekup kepala, pakai stoking, pakai baju lapis2 dihitung bersejuk ya.


Ibu-ibu dalam pantang yang sering beraircond, malah tidur dalam aircond mudah terkena serangan bentan urat (demam menggigil seluruh tubuh), meroyan urat (simptom arthiritis – sakit2 sendi) dan meroyan bulu (mudah rasa merinding) setelah melahirkan.


Saran saya,




Jika anak-anak yang dah besar dan suami Anda tak tahan tidur tanpa aircond, Anda kenalah berkorban tempat dengan tidur di tempat lain sepanjang pantang 44 hari.


Berpisah tempat tidur 44 hari bukan berarti Anda buang anak-anak yang lain. Ini adalah tanda kesungguhan Anda untuk cepat sembuh sehingga genap 44 hari berpantang, Anda menjadi orang yang lebih sehat dan mampu luangkan banyak waktu bersama anak2.


Kadang-kadang bila melihat balik ibu yang dah dihinggap sakit melunai setelah berakhirnya berpantang, saya menyaksikan sendiri betapa mereka "pengap" dengan kehadiran anak2 karena si ibu sibuk melayan sakit2 badan yang tak surut2 setelah bersalin.


Newborn lahir dari kantung ketuban yang panas. Mereka dah biasa berpanas selama 10 bulan dalam perut ibu. Jadi alasan bayi tak tahan panas lebih ke observation ibu pada ruam2 di tubuh bayi dan rengekan bayi.


Sebab tu mak-mak kita dahulu dia tak tala kipas kat anak-anak baru lahir. Dia pakaikan anak bedak dingin. Lepas tu baju anak katun tipis. Bedungnya juga dari kain batik / bersarung lusuh. Zaman sekarang anak di fashionkan gaya anak lahir dkt UK. Mana budak tu tak mengamuk.


Yang suaminya pula. Kalau nak tidur dengan istri, kenalah berkorban. Belajar tidur tanpa aircond dengan kipas yang seminima mungkin.


Jangan sibuk mengelar istri durhaka, karena wanita yang banyak beraircond lambat laun akan melalui frase mati putik dimana mereka akan menjadi lebih memberontak ketika mereka langsung tak ada nafsu untuk bersama dengan Anda.


Cobalah jadi jantan sejati sikit.


Pikirkan khasiat berpantang ini untuk jangka waktu panjang. Demi keharmonisan rumahtangga kalian sampai terputus nyawa.


Buat ibu2 muda yang akan berpantang, siap2 beli kipas tangas. Jangan mencoba dilangkah tabu nan satu ni. Jangan jadikan tubuh Anda sebagai bahan eksperimen.


Karena sekali badan dah mulai sakit2 akibat tidak berpantang, obatnya mahal. Efeknya berkepanjangan. Anda akan tua sebelum usia.


Fikirkan2.


Biar merana 44 hari.
Dari merana 44 tahun.


Juru Pijat Bersertifikat, Praktisi Warisan Kebidanan Melayu Lama
Siti Aishah

** Artikel diunggah atas izin pemilik asli.

Siakapkeli.my

Artikel Yang Mungkin Anda Minati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *