Home > Berita > Mesti Anak-Anak Suka Kalau Dapat Buat Sendiri, Ini Caranya D.I.Y ‘Play Dough’, Lepas Ni Tak Payah Nak Beli Dah

Mesti Anak-Anak Suka Kalau Dapat Buat Sendiri, Ini Caranya D.I.Y ‘Play Dough’, Lepas Ni Tak Payah Nak Beli Dah

facebook LIKE UTK TERIMA UPDATE TERKINI & KLIK [X] UTK TUTUP --> Button Close

Like kami di facebook untuk menerima update terkini terus ke wall facebook anda.

Kalau dah ada anak yang pandai untuk bermain atau bercanda, ia pasti buatkan kita seronok untuk tengok gelagat mereka, yang ada kalanya hal kecil pun dah mampu buatkan kita sebagai orang tua tersenyum.

Mana taknya, kadang kala imajinasi mereka yang di luar kotak pemikiran, buat kita sadar yang anak-anak ini penuh dengan kejutan, sebab itulah kita nak berikan yang terbaik buat mereka.

Kalau sebelumnya kita selalu belikan mainan untuk mereka, seperti 'play dough', apa kata kali ini , kita buat untuk mereka pula, dan kalau anak-anak yang dah besar sikit, bisa buat sekali dengan mereka.

Macam mana pula nak buatnya? Jangan risau, saudara Amir Syahir dah bagikan caranya, ikut saja 'step by step' yang ada ni. Jom kita tengok macam mana nak buat.

DIY Play Dough


Korang mesti tahu permainan play dough atau disebut adonan mainan kan? Kalau dulu, kita selalu guna tanah liat atau nama lainnya plastisin.

Banyak kebaikan bermain play dough untuk anak-anak. Diantaranya meningkatkan keterampilan motorik halus mereka. Dapat mengasah daya kreatif anak-anak. Bisa juga ajar anak-anak kenal huruf guna benda ni.

Sekaligus dapat tingkatkan keterampilan sosial, daya imajinatif dan kemampuan berbahasa. Yang paling penting dijamin aman. Kalau anak korang termakan ke, tidak membahayakan.

Sekarang ni aku mencoba untuk adonan Amsyar pegang pun bukan main suka Amsyar. Siap tarik-tarik doh tu. Salah satu yang menarik minatnya mungkin karena warna adonan yang berwarna-warni.

Untuk menjamin keamanan anak-anak, lagi elok kalau korang buat play dough sendiri. Tidak membutuhkan modal yang banyak. Cara buat pun senang.

Yang buat ni istri gua untuk dia ajar dekat sekolah dia. Istri gua ajar Pendidikan Khusus. Dalam subjek Kemahiran Manipulatif. Bab ni memang dia terer. Dia mengajar anak-anak istimewa yang sangat membutuhkan bimbingan untuk perkembangan psikomotor mereka.

Semudah ABC! Bisa follow tutorial yang aku kongsikan ni. Baca penjelasan pada setiap gambar dekat bawah.

Langkah-langkah:

1. Campur semua bahan.

2. Masak dengan api kecil. Aduk sampai matang. Kalau bisa gunakan panci yang tidak melekat.

3. Angkat adonan dan dinginkan.

4. Uli sampai halus.

5. Simpan dalam wadah tertutup seperti plastik kedap udara. Lepas main, simpan dalam lemari es di bagian chiller. Supaya tahan lebih lama.

Kalau lepas spiral tu rasa adonan lembek, tambahkan tepung lagi dan terus spiral. Tujuan masak doh ni supaya adonan tahan lebih lama.

1. Bahan-bahan:

✔Satu Mangkuk Tepung Gandum
✔Dua Sudu Besar Minyak Masak
✔Satu Sudu Kecil Garam
✔Satu Sudu Besar Krim Tartar
✔Satu Cawan Air
✔Sedikit Pewarna

2. Aduk semua bahan sampai halus.

Jika nak buat warna merah. Masukkan perwarna berwarna merah

3. Masak dengan api kecil. Aduk sampai matang.

Nak tahu dah masak? Adonan dah pekat. Kalau bisa gunakan panci yang tidak melekat. Tujuan masak doh ni supaya adonan tahan lebih lama.

4. Angkat adonan dan dinginkan. Uli sampai halus.

Kalau lepas spiral tu rasa adonan lembek, tambahkan tepung lagi dan terus spiral.

Hasil karya anak-anak istimewa.

Hasil karya anak-anak istimewa



Aku tengok harga play dough yang berkualitas sikit ni dekat RM17.

Selamat mencoba gais. Nak hidup hemat, kena usahalah sikit, kan. Dah jimat tak perlu beli dah. Jimat RM17 sangat bernilai tau hari ni. Kau apa tau. Kah!

SHARE l TAG isteri korang. Moga manfaat.

Siakap Keli

Artikel Yang Mungkin Anda Minati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *