Home > Berita > Nenek Berusia 93 Tahun Jual Alat Bunuh Diri

Nenek Berusia 93 Tahun Jual Alat Bunuh Diri

facebook LIKE UTK TERIMA UPDATE TERKINI & KLIK [X] UTK TUTUP --> Button Close

Like kami di facebook untuk menerima update terkini terus ke wall facebook anda.

San Diego – Seorang nenek berusia 93 tahun di California, Amerika Serikat (AS) menjalankan bisnes penjualan alat untuk bunuh diri selama 20 tahun ini. Satu set peralatan tersebut berharga US$ 60.
Sharlotte Hydorn yang merupakan bekas guru ilmu sains ini, berjaya mendapatkan ratusan ribu dollar AS dari bisnesnya tersebut. Tapi akhirnya bisnes kontroversi yang dijalankannya itu harus dihentikan, kerana Undang-undang menuduhnya telah melakukan perkara yang boleh di anggap jenayah dan dia harus diadili.
Seperti diberitakan oleh Reuters, Sabtu (3/12/2011), Hydorn dituduh memanipulasikan puluhan ribu dollar AS sepanjang tahun 2007 hingga 2010. Sepanjang 4 tahun tersebut, Hydron tidak pernah membayar pajak dan cukai dari hasil bisnesnya kepada pemerintah federal AS.
Satu set alat bunuh diri yang dijual Hydorn dihargai US$ 60, yang termasuk pembiayaan pengiriman bersama buku panduan. Satu set peralatan yang terdiri daripada sebuah tudung kepala plastik yang tertutup di bagian leher dan terdapat selang yang bisa disambung dengan tabung gas helium atau gas berbahaya lainnya, sehingga si pengguna alat ini boleh mengalirkan sendiri gas tersebut. Alat-alat tersebut diberi label GLADD yang merupakan singkatan dari Glorious Life and Dignified Death.
Dalam perbicaraan mahkamah telah menyebutkan bahawa selama 4 tahun tersebut, Hydorn berhasil menjual 1.300 set peralatan bunuh diri tersebut. Jika dihitung-hitung, maka penghasilan yang didapat Hydorn selama 4 tahun tersebut mencapai US$ 78 ribu. Wow!
Selama itu, Hydorn menyeleweng wang sebesar US$ 15 ribu hingga US$ 30 ribu. Hydorn telah mengaku bersalah kerana dia tidak membayar cukai dan pajak darihasil selama 2007 hingga 2010 dan telah didenda untuk membayar cukai dan pajak tersebut.
Dia juga setuju untuk berhenti membuat dan menjual alat-alat tersebut. Tetapi dia mengatakan, bahawa peralatan yang dijualnya tersebut diistilahkan untuk membantu orang-orang yang sakit parah agar dapat  mengakhiri hidup mereka dengan penuh martabat.
Atas tuduhan ini, Hydorn dijatuhkan hukuman 1 tahun penjara dan denda US$ 100 ribu. Kini Hydorn diikat jamin dengan membayar US$ 10 ribu. Kes  terhadapnya akan dibacakan pada Februari 2012.
sumber-penulissenja.com

Artikel Yang Mungkin Anda Minati

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *